Lasten Healingrooms -työ

Haluatko nähdä, että lapsilla on  läheinen suhde Jumalaan? Haluatko opettaa lapsia rukoilemaan rohkeasti? Haluatko nähdä, että lapset voivat  siunata kohtaamiaan ihmisiä? Haluatko nähdä, että Jumala käyttää lapsia  parantamaan sairaita? Jos kyllä, niin meillä on hyviä uutisia!

Olemme järjestäneet kursseja lapsille jo vuodesta 2017. Suomen Healingrooms -työn lapsille tarkoitetussa koulutuksessa on kymmenen kahden tunnin oppijaksoa. Lasten vanhempien on ollut mahdollista olla läsnä kurssilla. Kurssin käynneistä nuorimmat ovat olleet 5-vuotiaita ja vanhimmat 12-vuotiaita.

Tällä hetkellä Espoon Albergan klinikalla palvelee viisi lasta ja kaksi  Lahden klinikalla aikuisten ohjauksessa. Rukoilemme ja tahtoisimme nähdä, että aikuisten tukemia lasten ryhmiä voisi olla paikallisten Healing Room -rukousklinikoiden yhteydessä ympäri Suomea.

Lasten kurssin lisäksi olemme järjestäneet verkkokursseja aikuisille, jossa aikuisia varustetaan varustamaan lapsia. 

Lapset aktiivisiksi toimijoiksi

Lapset voivat olla aktiivisina toimijoina Jumalan valtakunnassa: He voivat kertoa hyvää uutista Jeesuksesta muille lapsille sekä rukoilla sairauksien ja fyysisten vaivojen kuten kipujen, särkyjen tai tautien väistymistä. Haluamme Healing Roomissa olla varustamassa näitä pieniä Jumalan valtakunnan kansalaisia.  Kurssia johtaa Eva Sarsa yhdessä Healing Roomin koulutettujen ohjaajien kanssa.

Lapsia opetetaan rukoilemaan parantumisen puolesta, mutta he saavat rukoilla vain valikoiduissa tilanteissa ja sairauksissa (esim. päänsärky, kuume, jalka- tai käsikipu yms). Lapsille eivät rukoile ihmisten puolesta, joilla on psyykkisiä, taloudellisia, aviollisia- tai muita vastaavia ongelmia. Lapset eivät myöskään rukoile niiden ihmisten puolesta, joiden fyysisen vaivan ulkoinen olemus voisi pelottaa lasta. Lapsia ei kuormiteta aikuisten murheilla, vaan lapset saavat olla iloisia, leikkiviä lapsia, jotka palvelevat Jeesusta omana itsenään.

Koulutusmateriaalia työstettäessä on konsultoitu useita kasvatustieteen ammattilaisia ja teologeja.

Aiheet kurssilla

Viikko 1 Tervetuloa Isän perheeseen!

Viikko 2 Voit kuulla Jumalaa

Viikko 3 Jeesus on Parantaja

Viikko 4 Jumalan valtakunnan kansalaisena

Viikko 5 Hengen hedelmä lasten elämässä

Viikko 6 Pyhällä Hengellä täyttyminen

Viikko 7 Pyhän Hengen voima

Viikko 8 Jeesus antaa sinulle valtuudet toimia

Viikko 9 Olet Jumalan valtakunnan virrassa

Viikko 10 Anna kunnia Jumalalle

Toiminnanjohdon esipuhe Lasten Healingrooms -työkirjaan

Elämme jälkikristillisessä maailmassa, jossa ei-kristilliset arvot tunkeutuvat eri tavoin lasten maailmaan yhä aikaisemmin. Lapsistamme taistellaan hengellisesti. Hengellinen taistelu alkaa jo varhain niiden monien vaikutteiden kautta, joita lapsen maailmaan tulee mm. koulutusjärjestelmästä, yhteiskunnasta ja eri tiedotusvälineistä. Kristilliset seurakunnat ovat yhä suuremman haasteen edessä, ettemme menettäisi tulevia sukupolvia. Ihmisten ohjaaminen Jeesuksen opetuslapsiksi tuleekin aloittaa jo lapsena.

Emme voi ulkoistaa lasten hengellistä kasvatusta ja opetuslapseuttamista. Jos perheessä eletään Jumalan valtakuntaa todeksi jokapäiväisessä elämässä, se viestii lapselle ja nuorelle, että meidän perheessä Jumala on tärkeä. Tärkeille asioille annetaan aikaa: rukoillaan ja luetaan Raamattua yhdessä ja opetetaan Jumalan valtakunnan periaatteita.

Healing Rooms -työ haluaa tulla tukemaan perheen hengellistä kasvatusta ja mahdollistaa lapsille lisäkoulutuksen, niin että lapset pääsevät itse tekemään niitä tekoja, joita Jeesus teki. Eri sukupolvet voivat palvella Jumalaa yhdessä, yhteistyössä ja toisiltaan oppien. Nyt on aika, jolloin isien sydämet kääntyvät lasten puoleen ja lasten sydämet isien puoleen.

Raamattu sanoo: ”Ohjaa lapsi heti oikealle tielle, niin hän vanhanakaan ei siltä poikkea” (1 Sananl. 22: 6)

Tämän päivän lapset ja nuoret ovat huomisen päättäjiä. Mitä tänään kylvämme, sitä tulevaisuudessa niitämme. Jos kasvatamme lapsemme Jumalan ohjeiden ja periaatteiden mukaan ja opetamme heitä noudattamaan niitä, heidän arvo- ja uskomusjärjestelmänsä rakentuvat vakaalle pohjalle. Jos tulevaisuuden päättäjien arvoperusta on Raamatun Sanassa ja Jumalan kunnoittamisessa, se vaikuttaa tervehdyttävästi koko yhteiskunnan rakenteisiin ja sitä kautta perheisiin ja yksilöihin.

Kuulimme ensimmäistä kertaa lasten ja nuorten Healing Rooms -työstä syksyllä 2012 Healing Rooms -johtajien tapaamisessa Spokanessa, jossa Barbie Hunt kertoi alustuksessaan heidän HR-rukousklinikkansa työstä Madisonvillen kaupungissa, Kentuckyssa (USA). Barbien kertomukset

Jumalan suurista teoista lasten ja nuorten kautta tekivät meihin lähtemättömän vaikutuksen. Lapset ja nuoret voivat olla Jumalan vahvassa käytössä. Mietimme jo silloin, voisiko tällainen toiminta käynnistyä joskus myös Suomessa.

Sairaiden parantaminen ei ole aikuisten etuoikeus. Se on tarkoitettu jokaiselle Jeesukseen uskovalle iästä riippumatta. Meidän aikuisten tehtävä on opettaa ja ohjata lapsia ja antaa heille mahdollisuus tehdä niitä tekoja, joita Jeesus teki.

Sama Pyhä Henki, joka parantaa aikuisten kautta, parantaa myös lasten kautta. On vain yksi Jumala, joka on antanut Henkensä omilleen. Hengen,

  • joka laskeutui Jeesuksen päälle kasteessa kyyhkysen muodossa.
  • joka täytti ensimmäiset opetuslapset Jerusalemissa niin että he alkoivat puhua uusilla kielillä.
  • jonka voimasta tuhannet ihmiset kuulivat sanoman ja tekivät parannuksen.
  • joka vaikutti Pietarin sanojen kautta niin että rampa lähti kävelemään.
  • joka antaa tänäkin päivänä jokaiselle kristitylle voiman elää Jeesuksen omana.

Jeesus kehotti lähetyskäskyssään julistamaan evankeliumia ja parantamaan sairaat. On ilo saada nähdä vapaita ja iloisia lapsia kertomassa hyvää sanomaa ja rukoilemassa toisten lasten ja aikuisten puolesta.

Saakoon ilo levitä kaikkeen maailmaan!

 

Markku and Susanne Laitinen
toiminnanjohto
Healing Rooms Finland ry

Suosituksia

”Lasten Healing Rooms -työn käsikirjan opetusten ja käytännön harjoitusten avulla aikuiset voivat olla tukemassa ja varustamassa lapsia kasvuun sekä heidän henkilökohtaisessa suhteessaan Jumalaan että rukouspalvelijoina ihmisten parissa. Raamatunmukainen, turvallinen, rohkaiseva ja armollinen lähestymistapa antaa lapselle tilan toimia omana itsenään Jumalan työtoverina. Tämänkaltaista opetusta lapsemme tarvitsevat enemmän. Suosittelen lämpimästi!”
Ilona Saarela, Kansallinen koordinaattori, King’s Kids Finland (YWAM Finland ry)

”Lapsella on oikeus elää täysillä Jumalan lapsena – oikeus olla aktiivinen toimija turvallisessa ympäristössä. Tämä käsikirja antaa aikuiselle valmiuden edesauttaa lapsen tasapainoista kasvua tehtäväänsä toteuttavaksi Jumalan lapseksi.”
 Nana Kivimäki, Nuorisosihteeri, lapsi- ja varhaisnuorisotyö, Suomen Vapaakirkon  nuoret ry

”Kirjassa on paljon hyvää opittavaa aikuisellekin: miten tullaan läheisempään yhteyteen Jumalan kanssa ja opitaan kuuntelemaan häntä. Kirja rohkaisee lapsia ja perheitä rukoilemaan enemmän yhdessä ja tuomaan kaikki asiat Jumalalle. Kirjan opetuksia sovellettaessa esim. muussa seurakuntatoiminnassa on pidettävä huolta siitä, etteivät lapset joudu aikuisten sielunhoitajiksi ja kuormitu asioilla, jotka eivät kuulu heille. Lapsuutta ja lasten herkkyyttä on suojeltava.”
 Ulla Koskinen, Espoo, lapsityöntekijä,  Helluntaiherätys 

Lasten Healingrooms -verkkokurssin palautteita

Verkkokurssi on järjestetty keväällä 2021 ja 2022. Osallistujia on ollut yhteensä 55 henkeä eri puolilta Suomea. Tässä poimintoja palautteista:
  • Oli aivan ihanaa opetusta ja uusi laulu. Kiitos ihanalle pienryhmälle ja sen antamasta kokemuksesta, sain mahtavia kuvia, kiitos!
  • Kurssi vaan paranee kerta kerran jälkeen. Ihan käsittämätöntä. Valtava kiitollisuus.
  • Ihana ilta jälleen. Jumala nosti ajatukseni Hänen mahdollisuuksiinsa vaikean viikon jälkeen
  • Kurssi muistuttaa lapsen arvoa Jumalan valtakunnassa
  • Siunaava kurssi, opin miten Pyhä Henki voi toimia kuvien kautta. Pyhän Hengen läsnäolo konkreettinen.
  • Kurssi on vahvistanut myös omaa uskoa ja näkyä rukoilla suoraan sairauksien poistumista Jeesuksen nimessä.
  • Kurssin sisältö muistuttaa kristityn aktiivisesta roolista iästä riippumatta
  • Aivan ihania lauluja, tarttuvat sävelet. Huomasin hyräileväni viime viikolla.
  • Opetustuokiot hyvin lapselle suunnattuja
  • Superhienoa, että meitä koulutetaan ohjamaan lapsia toimimaan Jumalan välikappaleina. En ole aiemmin törmännyt näin hyvään ajatukseen. Olen myös saanut omaan uskonelämään vahvistusta ja kasvua kurssin myötä.
  • Kurssi on ollut tosi mahtava, opetus on hyvää ja ryhmätyöskentely loistavaa.
  • Visiomme on, että ympäri Suomea olisi paikallisten Healing Rooms rukousklinikoiden yhteydessä myös lasten ryhmä, jota aikuiset tukevat.

Oletko kiinnostunut?

Ota yhteyttä Healing Roomin lastentyön johtajaan
Eva Sarsaan email: eva.sarsa@healingrooms.fi