JUMALAN VIHA JA KORONA

Herra, Herra on laupias Jumala, hän antaa anteeksi. Hän on kärsivällinen, ja hänen hyvyytensä ja uskollisuutensa on suuri.
(2 Moos.34:6)

Tässä artikkelissa otan esille Jumalan kärsivällisyyden. Heprean kielinen alkuteksti voidaan kääntää myös sanoilla Jumala on hidas vihastumaan. 

Jumalan viha on vaikea aihe. Toisaalta juuri tuo aihe kiinnostaa monia, koska et voi välttyä siltä jos luet Raamattua. Moni ei-uskovakin on kysynyt viime aikoina tulkitsevatko kristityt koronaviruksen Jumalan tuomioksi maailmalle. Jokin aika sitten jopa Helsingin Sanomat kyseli eri uskontojen edustajilta tätä asiaa.

Alussa olevassa Mooseksen kirjan jakeessa Jumala vakuuttaa armoaan, rakkauttaan ja pitkämielisyyttään. Entä sitten Jumalan viha?

Kun kuulet sanat ”Jumalan viha” tai ”Jumalan tuomiot” niin voit kuvitella millaisia reaktioita ne kuulijoissa herää. Kokemukset omista vanhemmistamme voivat värittää sen miten näemme Jumalan. Jos vanhemmat ovat olleet ankaria voimme pelätä Jumalaa ihan syyttä. Jos meille ei ole asetettu rajoja missään määrin voimme reagoida kielteisesti kaikkiin, jotka asettavat meille mitään rajoja. Siksi saatamme vihastua siihen, että Jumala sanoo jotain vääryydeksi ja synniksi. Silti meissäkin on oikeudentaju: haluamme, että rikoksen tekijä saa rangaistuksen.

Kun olin pieni poika niin isoäitini opetti minut rukoilemaan. Se oli hyvä asia. Mutta hän myös kertoi, että Jumala heittää kuuman kiven päähäni jos en ole kiltti! Ota huomioon, että se tapahtui 1960-luvun lopulla! Minulle muodostui kuva vihaisesta Jumalasta, joka etsi syytä tuomitakseen minut. Siihen kuvaan liittyi myös se, että minä kiusasin pikkuveljeäni usein niin, että hän alkoi itkeä. Kun isä tuli kotiin jouduin vaikeuksiin. Sain tukkapöllyä ja vitsaa joitakin kertoja. Tämä tapahtui siis 1970-luvulla, jolloin lasten ruumiillinen kuritus oli sallittua. Vuonna 1984 tuli voimaan laki, joka kieltää sen. Näistä kokemuksista muodostui kuva vihaisesta Jumalasta. 

Kun Jeesus löysi minut ja tulin uskoon 1979 niin kuvani Jumalasta alkoi muuttua. Löysin Jumalan rakkauden, mutta silti huomaan aikuisenakin, että tuo vihainen jumalakuva pyrkii esille mielessäni. Siksi minun on pitänyt ohjelmoida ajatuksiani Raamatun sanalla. Jos tämä asia on haaste myös sinulle niin voit toistaa itsellesi seuraavaa ajatusta: Jumala on hyvä. Saatana on paha. Jumala on hyvä. Saatana paha.  

Ennen kun katsomme mitä Jumalan vihasta pitäisi ajatella on tärkeää muistaa, että Raamatun tulkinnan avain on Jeesus. Jeesuksessa näemme Isän.

Jeesus vastasi:”Etkö sinä, Filippus, tunne minua, vaikka olen jo näin kauan ollut teidän seurassanne? Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Kuinka voit sanoa: ‘Anna meidän nähdä Isä’? “
(Joh. 14:9)

Kun luet Raamattua ja ihmettelet sillä olevia asioita on aina tärkeää pitää mielessä se, että Jeesuksessa näen millainen Jumala on. 

Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. “Ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan sitä tuomitsemaan, vaan pelastamaan sen.”
(Joh. 3:16-17)

Näissä jakeissa ei sanota, että Jumala vihasi maailmaa vaan, että hän rakasti maailmaa. Hän tuli pelastamaan, ei tuomitsemaan. Millä perusteella sitten tuomio tulee joillekin ihmisille? Johannes jatkaa seuraavissa jakeissa:

Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan. Ja tuomio on tämä: valo on tullut maailmaan, mutta pahojen tekojensa tähden ihmiset ovat valinneet sen asemesta pimeyden. Se, joka tekee pahaa, kaihtaa valoa; hän ei tule valoon, etteivät hänen tekonsa paljastuisi. (Joh.3:18-20)

Ihmiset siis itse valitsevat sen, että eivät halua seurata Jeesusta ja valitsevat elää pimeydessä pahoja tekoja tehden. Jumala vain vahvistaa viimeisellä tuomiolla heidän valintansa.

Jeesus opetti meitä rukoilemaan Jumalaa sanoilla: ”Tapahtukoon sinun tahtosi” (Matt.6:10) Joku on sanonut, että jos emme sano Jumalalle tapahtukoon sinun tahtosi, Jumala sanoo meille tapahtukoon teidän tahtonne. Se johtaa vaikeuksiin ja jopa ikuiseen eroon Jumalasta.

Meidän kokemuksemme ihmisistä ja elämästä värittävät sen miten tulkitsemme Jumalan rakkauden ja vihan. Siksi on tärkeää katsoa mitä Raamattu siitä opettaa.

Apostoli Paavali kuvaa täydellistä rakkautta, Jumalan rakkautta seuraavilla sanoilla:

Ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii.
(1 Kor.13:6-7)

Jumalan rakkaus ei katso sormien läpi vääryyttä. Jumala viha liittyy siis vihaan vääryyttä kohtaan.

Jumalan viha ei ole mielivaltaista. Jumala ei ole kuin isä tai äiti, jonka käytös on arvaamatonta. Jotkut vanhemmat eivät ole johdonmukaisia käytöksessään. Lapsi joutuu pelkäämään sitä millä mielialalla vanhempi tulee kotiin, koska hän voi saada rangaistuksen vain osumalla paikalle ilman, että hän olisi tehnyt mitään väärää. Jumala ei ole sellainen. Hän on hyvä ja rakastava. Hänen vihansa kohdistuu vääryyteen.

Jumalan viha ilmestyy taivaasta ja kohdistuu kaikkeen jumalattomuuteen ja vääryyteen, jota ihmiset tekevät pitäessään totuutta vääryyden vallassa.  (Room.1:18) 

Jumalan viha ei kohdistu sattumanvaraisesti tai mielivaltaisesti maailmaan vaan se kohdistuu siihen, että ihmiset ovat hyljänneet Jumalan (jumalattomuus) ja elävät synnissä (vääryys). Ihmiset tietävät, että Jumala on olemassa, mutta he tukahduttavat tämän tiedon, painavat sen alas mielessään. 

Miten Jumalan viha ilmenee nyt?

Sen vuoksi Jumala on jättänyt heidät mielihalujensa valtaan sellaiseen saastaisuuteen, että he keskinäisissä suhteissaan häpäisevät oman ruumiinsa. (Room.1:24. )

Koska he eivät ole antaneet arvoa Jumalan tuntemiselle, on Jumala jättänyt heidät arvottomien ajatusten valtaan, tekemään sellaista mikä ei sovi. (Room.1:28. )

Jumalan viha ilmenee siinä, että Jumala on antanut ihmisten tehdä syntiä ja mennä synnin tekemisessä äärimmäisyyksiin asti. Viha ilmenee siis siinä, että Jumala ei puutu synnintekijöiden elämään. He saavat maistaa omia hedelmiään. Ihminen saa maistaa haluamiaan hedelmiä. Ja sen tarkoitus on ajaa ihminen takaisin Jumalan luo. 

Nyt joku, joka on lukenut Vanhaa testamentti voi kysyä: miksi sitten Jumala tuhosi Kanaanin maan kansat antamalla Israelin hyökätä sinne? Eräs maailman kuuluisimpia ateisteja, Richard Dawkins on nimittänyt Raamatun Jumalaa hirviöksi juuri tämän takia. Mitä vastaisin hänelle? Ensiksikin on tärkeää huomata, että nämä kansat eivät olleet viattomia.

Jumala sanoi Aabrahamille: “Sinun jälkeläisistäsi palaa tänne vasta neljäs sukupolvi, sillä amorilaistensyntien määrä ei vielä ole täyttynyt.” (1 Moos.13:16)

Mitä amorilaiset ja muut alueen kansat tekivät? Tiedämme, että he mm. uhrasivat esikoislapsensa heittämällä lapsen tuleen uhrina Molok-jumalalle. Kansojen moraaliton ja tuhoava käytös vain yltyi.

Jumala oli pitkämielinen 600 vuotta ennen kuin kansat saivat tuomionsa! Siinäkin tilanteessa Jumala oli pitkämielinen. Jumala sanoi Moosekselle:

Minä lähetän herhiläisparvia karkottamaan hivviläiset, kanaanilaiset ja heettiläiset sinun tieltäsi. (2 Moos.23:28)
Minä lähetän sinun edelläsi enkelini ja karkotan tieltäsi kanaanilaiset, amorilaiset, heettiläiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset. (2 Moos.33:2)

Tässä ei ollut kyse väkivallasta vaan väkivallattomasta tavasta ajaa kansat pois. Kun kansojen pahuus yltyi 40 vuoden päästä ne kohtaisivat kuoleman, joka ei tehnyt erotusta ihmisten välillä. 

Jumala käytti siis Israelin kansaa tuodakseen tuomionsa. Se ei tarkoittanut, että he olivat synnittömiä. Jumala siis rajoittaa maailmassa olevaa pahuutta ottamalla suojaavan kätensä pois, koska muuten pahuus leviää ja saa aikaan liikaa tuhoa ihmisten keskellä.  

Miten tulisi sitten tulkita koronavirus? Paavali toteaa:

Minä päättelen, etteivät nykyisen ajan kärsimykset ole mitään sen kirkkauden rinnalla, joka vielä on ilmestyvä ja tuleva osaksemme. Koko luomakunta odottaa hartaasti Jumalan lasten ilmestymistä. Kaiken luodun on täytynyt taipua katoavaisuuden alaisuuteen, ei omasta tahdostaan, vaan hänen, joka sen on alistanut. Luomakunnalla on kuitenkin toivo, että myös se pääsee kerran pois katoavaisuuden orjuudesta, Jumalan lasten vapauteen ja kirkkauteen. Me tiedämme, että koko luomakunta yhä huokaa ja vaikeroi synnytystuskissa. (Room.8:18-22)

Maailma ei ole siinä tilassa, johon Jumala sen loi. Ihmisen tottelemattomuus Jumalaa kohtaan vaurioitti myös luontoa. Siksi meillä on perinnöllisiä sairauksia. Siksi joku kaatuu liukkaalla jäällä ja loukkaa itsensä. Olipa koronan alkuperä Kiinan eläintoreilta tai laboratoriosta niin sen leviäminen on eräs merkki siitä, että maailma on vaurioitunut synnin takia. 

Maailmassa vaikuttavat synnin ja sairauden voimat eivät valikoi hurskaita ja jumalattomia vaan pahuus iskee kaikkiin. Jumala voi käyttää suuruudessaan sitäkin hyväkseen: hän kutsuu kaikki ihmisiä kääntymään puoleensa. Voimme myös ajatella, että Jumalan suojaava käsi on otettu pois jotta ihmiset heräisivät ja kääntyisivät Jumalan puoleen. Tämä aika on ravistellut erityisesti Suomea, Eurooppaa ja Yhdysvaltoja. Kristinusko leviää kaikissa muissa maanosissa, mutta juuri edellä mainituilla alueilla vaikuttaa luopumus kristinuskosta. Nyt näitä alueita on ravisteltu heräämään. Rukoillaan, että tämä ravistelu johtaisi hengellisen herätyksen syttymiseen. Jumalan hyvyys kutsuu meitä kääntymykseen.

Jeesuksen tehtävänä oli tuoda syntien anteeksisaamista, parantumista ja toivoa. Se on myöskin meidän tehtävämme. 

Jumala on kärsivällinen ja pitkämielinen sinua ja minua kohtaan. Jos sinä olet tehnyt väärin ja saanut maistaa omien tekojen huonoja hedelmiä niin sen tarkoitus on herätellä sinua. Se on Jumalan rakkautta, että sinut pysäytetään. Jeesus on syli avoinna valmis antamaan anteeksi ja puhdistamaan sinut. Jos olet paennut Jumalaa niin lopeta pakeneminen. Jumala on hyvä. 

Johtava pastori Ari Puonti, Helsinki Vineyard -seurakunta